pondělí 23. února 2015

Jak na datové připojení v Itálii

Tento rok jsem si před naší zimní dovolenou v Itálii předsevzal, že už nebudu platit drahý roaming nebo hledat nejlepší místo pro příjem bezplatné wifi. V místě ubytování ani žádná taková možnost přímo není (ani placená) - ale například restaurace nahoře na svahu bezplatnou wifi nabízejí. Což je ale vcelku k ničemu, pokud potřebujete nějaké informace večer, nehledě k tomu, že mám hloupý mobil bez wifi a tablet na sjezdovku tahat nechci. 

Takže jsem se poohlédl po možnostech koupě místní SIM karty, tedy italské,  a jako obvykle jsem začal na stránce


a prošel nabídky v Itálii. Chtěl jsem mít možnost koupit SIM kartu pokud možno co nejjednodušeji a tak mne zaujala nabídka řetězce COOP, který navíc využívá sítě TIM . Jedna z prodejen leží velmi blízko silnice, po které jsme měli na lyže jet - dalo by se říci, že je to přímo pod naším ubytováním, jen pár set metrů dole. 

Takže jsem začal vyplňovat žádost na stránkách http://www.coopvoce.it  - k ní se lze dostat přes odkaz vedoucí na  on line obchod v záhlaví stránky. Dobrým pomocníkem je google translator integrovaný s prohlížečem, který dokáže stránku zobrazit v češtině:



Na první stránce jsou obecné informace, na další si volíte buď nové číslo a nebo přenos čísla (takže pochopitelně klikám na nové číslo), následuje výběr služeb, co chcete mít přednastaveny, vybírám si tedy jen data, balíček 2GB na měsíc stojí €10 a pokračují na formulář.



Zde je dobré vědět, že česká republika je v italštine Repubblica Ceca - po výběru je možné zadat i naši adresu. Jako identifikační dokument vybírám pas, zadávám jeho číslo a datum vydáni. Jediný problém při odeslání představuje požadavek na "Codice Fiscale" - to je něco jako daňové číslo. Vydávají ho italské úřady. Samozřejmě, že na dovolené nehodlám oběhávat úřady. Itálie je prostě v lecčems divná země, ale na to jsem si již po několika pobytech zvykl, takže mne ani moc tenhle požadavek nepřekvapuje. Volnost pohybu osob, zboží a služeb si prostě v Itálii vykládají po svém. Po chvilce brouzdání objevuji, že si tento zázračný a nutný kód  lze neoficiálně nechat vygenerovat i na internetu:


Zadávám přijmení, jméno, datum narození a nakonec místo - nefunguje Brno, Ceska republika, Czech republic ani The Czech republic, nakonec zadavam CECA a získávám jak kýžené  číslo, tak i kartičku.

Vracím se zpět na stránky coopvoce, vygenerovaný daňový identifikátor zadávám do formuláře, doplňuji ještě místo narození a na oplátku dostávám číslo objednávky s tím, že se musím do třiceti dnů stavit v libovolném Coop obchodě nabízející službu coop voce k zaplacení a vyzvednutí karty.

Potvrzení s číslem objednávky jsem si vytiskl  a nyní se už těším, jak to bude na místě probíhat.

Jak nalézt Coop obchod.

Coop má na svých stránkách hledač obchodů (http://www.e-coop.it/StoreLocator/) , navíc si lze u každého nalezeného obchodu ověřit, že podporuje službu Coop Voce:


Stačí kliknou na obchod, vybrat hned první odkaz (Visualizza il dettaglio) a ukáží se informace o každém obchodě:


Jak to dopadlo

Coop obchod jsme našli snadno. U pokladen jsem vytáhl email, co mi od coop došel jako potvrzení. Pro prodavačku to bylo trochu překvapení, takže mne poslala za kolegyní, co prý mluví anglicky. Komunikace stejně následně probíhala posunky - potřebovala pas a výše zmíněné "Codice Fiscale". Kartičku jsem měl vytištěnou, takže si ji s pasem vzala a za chvíli se vrátila s kartou a předvyplněnou smlouvou na poskytovaní služeb- a po podpisu byla karta moje.

Celá neobvyklá transakce měla na obě strany, tedy na mne i prodavačku, takový dopad, že nikoho nenapadlo, že za kartu by se mělo zaplatit. Takže jsem obchod opustil s kartou zdarma. Nicméně jsem si na tento drobný detail vzpomněl a do obchodu se vrátil a chtěl za kartu zaplatit. Prodavačka byla překvapena (bylo vidět, že si to také zrovna uvědomila), a chtěla následně  €5. Jenže ten tarif měl stát €10. Proč karta stojí jen €5 se nám nepodařilo díky komunikační bariéře objasnit (posunky i výměna informací přes papír a kresby už nefungovala), takže jsem zaplatil €5 - a až později jsem zjistil důvod.

Po rozbalení se objevil první problém - byla to jen normální SIM karta, žádná možnost udělat z toho Micro SIM, kterou vyžaduje můj tablet. Využil jsem tedy synův mobil. A začali problémy.

Nejprve je nutné pro datové připojení  nastavit AP, adresa je web.coopvoce.it a musí se zadat ručně přes nastavení v telefonu (Androidu) - něco podobného už jsem řešil ve Francii, naštěstí v Itálii se nemusí zadávat heslo. Data se pak rozjedou, ale pozor, cena je dost nevýhodná.Těch €5 se totiž platilo jen za kartu ( zároveň je vám stejná částka daná jako kredit) - což jsem si neuvědomil, myslel jsem, že pokud si objednávám přednastavený balíček, že rovnou zaplatím i jeho cenu.

Kartu je tedy nutné dobít dalšími €5, aby se aktivoval 2GB balíček. Dobít by mělo být možné přímo v obchodě a pokud tedy narazíte na obchod, kde budou doopravdy mluvit anglicky, dobijte si rovnou těch €5 - datový balíček by se vám ihned zaktivoval a nepřijdete tak o těch €5 jako já.

Pokud to totiž neuděláte, čeká vás online aktivace. Na stránkách www.coopvoce.it kliknete nahoře na vytvořit nový účet a zadáte telefonní číslo, email a vybrané uživatelské jméno. 

Na mobil, ve kterém máte tu italskou kartu, vám přijde dočasné heslo, na email pak odkaz na stránky, kde se máte poprvé přihlásit.  Poté si můžete zadat trvalé heslo.  Než tohle všechno uděláte, přičemž v pozadí si Android aktualizuje poštu atd., tak přijdete o většinu toho €5 kreditu, neb se vám data počítají podle nějakého standardního tarifu za 1Mb (a mám pocit, že skutečně myslí bit). Takže dobít je následně nutné  €10 -  lze to provést platební kartou po internetu přímo přes odkazy v administraci vašeho telefonního čísla. Jakmile je na účtu €10, tak se aktivuje ten 2GB balíček a můžete datovat.
Jen bych ještě upozornil, že veškerá komunikace probíhá v italštině. Volat na info linku 188 nemá cenu - i tam je vše italsky a u nás obvyklé nabídky "for English press xx" se tam nedočkáte. Na práci se stránkami je tedy mít vhodné zapnuty překlad do češtiny.

Nicméně na konci mám 2GB balíček sdílený přes Wifi a synkův mobil a italskou SIM kartu s aktivovaným účtem pro on-line správu. Takže další návštěvy Itálie už budou vyžadovat jen dobití částkou €10.

Vyplatí se to?

Já bych řekl, že ano. Za částku, kterou chtějí naší telefonní operátoři za nanejvýše pár stovek MB si lze koupit i neomezený internet (cca 500 Kč na měsíc). Pokud bych si chtěl koupit 2GB dat, které mi Coop nabídl v Itálii,  v balíčcích po 100MB a 185 korunách od Mobil.cz, zaplatil bych 3700 Kč - místní karta mne ale přijde na cca 285 Kč za balíček  + 140 Kč za kartu. A protože EU nehodlá kartel mobilních operátorů na svém území zrušit, nezbývá mi než si raději koupit místní kartu dané země.

8 komentářů:

  1. Dobrý den, moc děkuji za návod zafungovalo to skvěle!
    Snad jen poznámka, že já jsem narazil na prodavače, který anglicky uměl a bylo mi řečeno, že €5, které se platí za SIM není možné použít na data, ale jen na volání a SMS. Takže jsem si rovnou zakoupil kredit za €10 (menší neměli) a všechno dál proběhlo bez problémů - dobytí kreditu na daném čísle 4243688 a jedná se o volbu 1 zadáte číslo z karty kreditu.
    Také mi byly nabídnuty všechny tři typy karet, takže doporučuji prodejnu ve větším městečku, kde se spíše najde někdo kdo umí anglicky a mají karty na výběr.
    Pokud někdo jako já AP nikdy nenastavoval tak je to: Nastavení - Další sítě - Mobilní sítě - Názvy přístupových bodů - Přidat.

    OdpovědětVymazat
  2. Dobrý den,
    chci se zeptat jestli opravdu problém s Micro sim?Nebo to byla spíš náhoda že neměli?

    OdpovědětVymazat
  3. Spíše asi celkové nedorozumění, kartu při koupi nevidíte, je v obálce. Na stránkách mají informaci, že na prodejnách mají i micro SIM a provádí i bezplatnou výměnu - takže hlavní je se domluvit. Při koupi mne nenapadlo, že nemají vyřešeno vylamování na mikro, u nás je to obvyklé.

    OdpovědětVymazat
  4. Tak já se zastavil hned na registraci, kde to po mě chce tel. číslo, moje to neakceptuje.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A už jse na to přišel. Je potřeba použít odkaz NEGOZIO ONLINE, nikoli INTERNET. Díky za článek

      Vymazat
  5. Dobrý den, v roce 2016 už sim kartu nejde objednat dopředu? Furt to po mě chce číslo na autorizaci s SMS, děkuji za odpověď

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pravděpodobně se nyní stačí dostavit jen do obchodu a zakoupit kartu.

      Vymazat
  6. Zdravím, nemáte někdo novinky jak to aktuálně funguje s datovými SIM kartami v Itálii? Díky

    OdpovědětVymazat