neděle 7. prosince 2014

Vybaveni na cesty autem - chlazení

Převoz potravin autem a v chladu byla vždy výzva. Na kratší vzdálenosti stačí polystyrénová krabice, zmražené potraviny a chladící vložky - tenhle systém používáme už roky a je to spolehlivý způsob přepravy většího množství potravin na kratší vzdálenosti. Ale pokud se jede někam na více dnů a není možné využívat lednice, nelze se spolehnout na  box, respektive ten není moc použitelný.


Takže jsem si kdysi zakoupil chladící box - pěkný modrý, na 12V i 230V, výrobce sliboval chlazení o 20 stupňů pod okolní teplotu. Byl i levný, necelých 1500 Kč nebylo nic, co by ruinovalo domácí rozpočet. Jenže při praktickém použití se ukázalo, že je to snad ještě horší než ta v úvodu zmíněná krabice. Izolační schopnosti jsou bídné a chlazení na principu Peltierova článku bylo málo účinné a hlučné - lednice musela jet po celou dobu, nechat ji jen tak v autě na akumulátor hrozilo při delším provozu vybitím a  v lednici bylo pár stupňů pod okolní teplotu. Tenkrát jsem nevěděl, co jsem si později přečetl v testu - že až na pár vyjíme k jsou chladničky na tomto principu úplně vyhozené peníze.

Takže v chlazení jsem nakonec skončil u kompresorové chladničky WAECO CDF-18.



Proč jsem si ji vybral:

objem mi přišel tak akorát pro naší zhruba pětičlennou rodinu - lze tam převézt věci, které při našem putování potřebujeme či koupíme (při letošní cestě do Francie jsem si tak nazpátek mohli dovézt místní sýry), Rozhodně to ale není objem dostatečný pro dlouhý pobyt někde mimo civilizaci.

velikost mi vyhovuje, lednice se bez problému vejde jak do kufru auta, tak na prostřední místo vzadu. S lednicí se snadno manipuluje a lze ji vyjmout z auta a snadno odnést pryč - větší objem by znamenal i větší rozměry a hmotnost a přesuny lednice by nebyly tak snadné.

napájení - lednice je jen na 12V (napětí v autě) a pro použití mimo vůz je nutné si koupit měnič - není to velký problém, jen je to krabička navíc. Výhodou větších typů je, že jsou i na 230V. K lednici jsem si koupil i gelový akumulátor o kapacitě 20Ah, který slouží v případě, že se někde stojí. Box  má příkon 35W a je činný cca 20% času - čistě teoreticky by tedy měl pohánět lednici cca 38 hodin - ale akumulátorům úplné vybíjení nesvědčí a tak bych nešel nad 24 hodin - což je dle mých zkušeností bezproblémové. Baterie pak umožňuje i použití v místech, kde není elektřina a lednice je pak doopravdy mobilní.
 Lednice má i vestavěnou ochranu proti vybití autobaterii a tedy není problém ponechat ji v autozásuvce několik hodin.


Jedinou zásadní nevýhodou je cena, cena za lednici, akumulátor a měnič se pohybuje kolem 12.000 Kč. S lednicí jsem najezdil zatím asi 10.000 km a své volby nelituji.

Žádné komentáře:

Okomentovat